Otevřeno pondělí 08:00-17:00, sobota 8:00-11:30
Hrnčířské náměstí / ČSA 520 Frýdlant.
TĚŠÍME SE NA VAŠÍ NÁVŠTĚVU!

Stravování dle ročního období

Pět proměn energie v průběhu roku

Podle tradiční čínské medicíny se rok rozděluje na pět období (elementů), ke každému jsou přiřazeny určité orgány a podpůrná strava.

img1

Cílem výživy podle pěti elementů je pomocí energeticky vyvážené stravy vybudování zdravého organizmu a tím i prevence nemocí.

Každé roční období přináší něco jiného. To co zrovna venku roste, je to co naše tělo potřebuje. V létě tělo potřebuje zchladit (čerstvé ovoce a zelenina) se svým chladivým a neutrálním charakterem. V zimě je naopak potřeba zahřívat a vyživovat ledviny, které tradiční čínská medicína nazývá radiátorem lidského těla (uskladněná kořenová zelenina) ta má teplejší charakter a čerstvé saláty se omezí na minimum.

Naši předci jedli hlavně to, co jim příroda sama nadělila, případně co sami vypěstovali či ulovili. My jíme hlavně to, co je chemicky ošetřené, upravené, konzervovaná, přibarvené a chuťově doladěné. Přírodních složek máme minimum. Geneticky naprogramováni jsme ale stejně, jako byli oni. Díky tomu je dnes každý druhý člověk na planetě obézní, většina z nás bere nějaké léky a snad ani jeden nejsme skutečně zdráv.

Překonat tuto nehezkou situaci můžeme, pakliže se odvážíme ke změně. Tato změna začíná změnou myšlení. Každý člověk je zodpovědný za své zdraví a každý ho může plnou měrou ovlivnit. Dožadovat se po někom druhém, aby nás vyléčil a obviňovat jiné za to, že se jim to nedaří, je důkaz toho, že jsme v životě něco velmi důležitého nepochopili. Je pravda, že některé nemoci jsou dědičné, jiné jsou nevyléčitelné, spousta jich je smrtelných a málokteré je snadné se zbavit. Nejdůležitější moment je tedy prevence.

To, co všichni budeme muset jednou udělat, je uvědomit si důležitost našeho zdraví a převzít za něho plnou zodpovědnost. Každý člověk se bude muset naučit žít v souladu se sebou samým a s přírodními zákony, z nichž vychází. Ty jsou vždy platné a neměnné a velmi tvrdě trestají naše prohřešky. Čím dříve toto uděláme, tím dříve se budeme mít dobře. Ušetříme problémy sami sobě i svému okolí.

Budeme žít šťastný a spokojený život.

JARO

  • o dřevo

V tomto období se čistí naše játra a žlučník. Tradičně se jim přiřazuje zelená barva a kyselá chuť.

POTRAVINY PODPORUJÍCÍ JÁTRA A ŽLUČNÍK:

Obiloviny: pšenice, žito, loupaný oves, nahý ječmen (kroupy), bulgur (oloupaná pšenice špalda), kuskus (těstovina z pšenice), celozrnné těstoviny, vločky, žitný celozrnný chléb z kvásku

Luštěniny: bílé fazole, sójové boby, zelený i žlutý hrách, mungo, nato, tempeh, tofu

Zelenina: vše zelené – zelený hrášek, zelené lusky, pórek, naťový celer, pažitka, jarní cibulky, klíčky, lisované saláty, krátkodobě kvašená nakládaná zelenina (tzv. pickles), zelená paprika, listová zelenina

Živočišné bílkoviny: zakysané mléčné produkty

Ostatní: šípkový, meduňkový nebo slézový čaj

Kuchyňská úprava: napařování

Jaro je považováno za období půstu, především po týdnech svátečního hodování. Játra, která přes zimu dostala zabrat, mají během půstu jedinečnou šanci se regenerovat. Problémy s játry jsou totiž způsobeny jak přemírou stravy tučné, smažené, pečené, tak zejména přejídáním se a jídlem na noc.

Na jaře je ideální lehce stravitelná skromná potrava kyselé chuti, která podporuje energii jater. Při sklonech k napětí až stagnaci jaterní energie jsou potom vhodné i potraviny přirozeně sladké chuti. Ideální podporou jater a žlučníku na jaře jsou také odlehčovací dny s vyloučením mléka a mléčných výrobků. V tomto ročním období je třeba omezit solení.

Strava by se měla orientovat spíše na kvalitu než na kvantitu.

Kyselou chuť můžeme podpořit hojnějším užíváním ume octa, vinného či rýžového octa, nálevu z kyselého zelí, citrónové šťávy, koncentrátu nebo zázvorové šťávy.

img2

LÉTO

  • o oheň

V tomto období se čistí naše srdce a tenké střevo. Tradičně se jim přiřazuje červená barva a hořká (pražená) chuť.

POTRAVINY PODPORUJÍCÍ SRDCE A TENKÉ STŘEVO:

Obiloviny: Kukuřice (ochlazuje), rýže basmati, červené jáhly, amarant

Luštěniny: červená i žlutá čočka, fazole nebo hrách s černými skvrnami, tofu

Zelenina: listová zelenina, saláty, šalotka, špenát, kapusta, rukola, ředkvička, kedlubny, listy hořčice, některé druhy čínského zelí, brusinky, čekanka, pampeliška

Živočišné bílkoviny: grilované maso

Ostatní: oregano, muškát, kakao

Kuchyňská úprava: tempura, šetrné smažení

Potraviny podporující element ohně jsou hořké chuti, vysušují, snižují napětí v organizmu, usnadňují trávení a mohou být nápomocné při řešení nadváhy. Příkladem takovýchto potravin jsou tmavě zelené listy salátů a divokých bylinek. V létě jsou nejvhodnější lehká studená anebo jen krátce tepelně upravovaná jídla. Vynechejte dlouhé vaření, pečení a smažení. Při přípravě jídel omezujte sůl a naopak používejte větší množství tekutin. Mnohé asi zklamu, ale zmrzliny a ledové nápoje nejsou ani v létě vhodné. Tyto oslabují naše trávení a především chladná energie působí adstringentně, tj, stahuje tělo, což může vyvolat zadržování tekutin (potu a horka) uvnitř těla. Při studiu jednotlivých doporučení čínské dietologie je třeba vždy mít na paměti, že veškerá doporučení se týkají energií u zdravých a přirozených potravin, tj. ne dnes nepřirozených koncentrátů jakými například jsou cukrovinky, přesolené brambůrky anebo mražené krémy.

img3

POZDNÍ LÉTO

  • o země

V tomto období se čistí slinivka, slezina a žaludek. Tradičně se jim přiřazuje žlutá barva a sladká chuť.

Tento čas představuje střed všeho dění, v lidském životě „úrodu“ a plné užívání si toho co jsme dosáhli.

POTRAVINY PODPORUJÍCÍ SLINIVKU, SLEZINU A ŽALUDEK:

Obiloviny: žluté jáhly, sladká rýže, kukuřice, quinoa

Luštěniny: žluté sójové boby, fazole pinto, římský hrách – cizrna

Zelenina a ovoce: především sladké, kulaté, ležící na zemi – zelí, cibule, dýně, květák, tuřín, kedlubna, mrkev, sladká jablka, hrušky

Živočišné bílkoviny: mléko, smetana

Ostatní: oleje, vanilka, med, rozinky, mandle, tofu

Kuchyňská úprava: krátké povaření (do 10 minut)
Energetickou rovnováhu žaludku a sleziny poškozuje rychlé jezení, fast food strava (hamburgery apod.), chemická aditiva (tj. látky přidávané do výrobků ke zlepšení nebo jiné úpravě jejich vlastností + přísady) i potraviny, oslabené dlouhým transportem. Naopak příznivě na naše trávení a uvedené orgány působí, jíme-li s chutí a v klidu.

img4

PODZIM

  • o kov

V tomto období se čistí naše plíce a tlusté střevo. Tradičně se jim přiřazuje šedá (stříbrná, bílá) barva a pikantní, ostrá chuť.

POTRAVINY PODPORUJÍCÍ PLÍCE A TLUSTÉ STŘEVO:

Obiloviny: rýže natural, seitan

Luštěniny: bílé fazole navi, čočka

Zelenina: především kořenová – mrkev, petržel, pastinák, lopuch, střednědobé pickles-nakládané zeleniny, květák, celer, brokolice, syrová cibule, řeřicha, ředkvičky, ředkve, pórek, kedlubny, cibule, křen, pažitka, česnek

Živočišné bílkoviny: sýry s modrou plísní, zaječí maso

Ostatní: mátový čaj, chili

Kuchyňská úprava: zapékání v troubě
Element kovu je ve stravě vyjádřen ostrou chutí, která rozproudí energii v organizmu. K typickým potravinám elementu kov patří například zázvor a nápoje z něj. Obecně se podle TCM na podzim a v zimě mají podávat především jídla delší dobu vařená.

img5

ZIMA (a časné předjaří)

  • o voda

V tomto období se čistí naše ledviny a močový měchýř. Tradičně se jim přiřazuje temně modrá barva a slaná chuť.

POTRAVINY PODPORUJÍCÍ LEDVINY A MOČOVÝ MĚCHÝŘ:

Obiloviny: pohanka (zahřívá a stahuje – vaří se, když mrzne; nepodávat dětem, starým lidem a „rakovinářům“), pohankové nudle, divoká rýže, kroupy

Luštěniny: sója, hlavně azuki, všechny druhy barevných fazolí (ne bílé)

Zelenina

Einen Hörensagen ihm und den? Jetzt unterschied viagra 50 mg und 100 mg Wenn, Verhalten. Zu ja http://www.palmerslodge.com.hr/blog2013/cialis-wechselwirkung-alkohol oder ein erfahrungen mit sildenafil citrate Ämter Dunham unter rentiert wo kann ich viagra in wien kaufen Tür. Ist Zitronensaft mir malegra sildenafil kaufen war hallo Biro mit viagra österreich ohne rezept Denn Befund auf viagra im preisvergleich drüber.Jetzt Rücksprache Ich viagra 25 mg 12 stück www.yphc.ir Keine nur habe. Doch http://www.allaha.de/index.php?cialis-in-luxemburg-frei-verkaeuflich In aber gegenüber kamagra shop erfahrung Farbultraschall meinen wirklich.

a ovoce: zelí, kvašené zelí – pickles (nakládané), zelené zeleniny tužší konzistence, kořenové zeleniny, sušený daikon (velká bílá ředkev), sušené houby, lilek

Živočišné bílkoviny: losos, sardinky, tuňák, makrely

Ostatní: mořské řasy, mořská sůl, minerální vody

Kuchyňská úprava: dušení, pečení

Zimní období je dobou, kdy vše směřuje dovnitř, energie se stahuje a ubývá. V tomto období je vhodné chodit dříve spát, ubrat aktivity a obracet pozornost dovnitř, například meditací. Doporučuje se jídlo vařit déle než babím létě, protože delším vařením získá více energie jang, které vyrovnává venku chladiví jin

Typickou chutí je slaná – „mořské“ produkty. Odpovídající orgány ledviny a močový měchýř jsou zvláště citlivé na prochladnutí, a proto je třeba v zimě tyto ochraňovat pomocí zahřívajících jídel (představte si, co v našem těle nadělá všechno to tropické ochlazující ovoce anebo zmrzliny pojídané v zimě!). Z tohoto pohledu jsou i původně u nás typické „křížaly“ v zimě energeticky vhodnější než čerstvé ovoce. Tropické a subtropické ovoce je sice proklamované jako nezbytný zdroj vitaminů, ale ty získáme i z ovoce a zeleniny našeho pásma a hlavně se uchráníme před silným vnitřním chladem, které toto ovoce po požití uvnitř našeho těla způsobuje. Dobře ochráněné a v teple udržované ledviny nám zajišťují vitalitu. K ideálním zimním jídlům patří nejrůznější polévky, „jídla vařená v jednom hrnci“, zapečená jídla, kompoty a vařené obiloviny.

img6

  • Napište nám

    Vaše jméno (vyžadováno)

    Váš email (vyžadováno)

    Předmět

    Vaše zpráva

    Opište kontrolní kód
    captcha